Індексація тарифів на вантажні залізничні перевезення на рівні 37% позбавить українських виробників конкурентоздатності й може вбити видобувну галузь. Таку думку висловив генеральний директор ПАТ “АрселорМіттал Кривий Ріг” Мауро Лонгобардо під час експертної дискусії на тему тарифної політики на залізничні вантажні перевезення в 2025-2026 роках, яку організував ЦТС.
“Ми вже багато разів говорили, що наша ситуація на ринку є не найкращою. У нас є два фактори, які на нас впливають, – це логістичні витрати і ціни на електроенергію. Наша компанія четвертий рік, від самого початку війни, в “мінусах” і має тільки втрати. У зв’язку з ситуацією, пов’язаною з тарифами та війною, ми не можемо перекласти додаткові кошти на наш кінцевий продукт – на сталь. Бо ринкові ціни – це ринкові ціни. Якщо вони будуть вищими, у нас ніхто не купуватиме продукцію. Ми мусимо балансувати в цій ситуації”, – каже Лонгобардо.
За словами Лонгобардо, компанія вже почала втрачати деяких клієнтів, у тому числі навіть в Україні. Саме тому “АрселорМіттал Кривий Ріг” доводиться коригувати ціни навіть у мінус.
“Поясню на конкретних цифрах: наша група перевозить “Укрзалізницею” 8 млн тонн матеріалів щороку. Це руда, вугілля, метал тощо. Можете уявити собі, який вплив мають тарифи на наші результати? Розумієте, наскільки підняття тарифів може вплинути на наші ціни”, – акцентує Лонгобардо.
Міжнародна група ArcelorMittal протягом останніх чотирьох років влила в свою українську компанію майже мільярд доларів для того, щоб вона могла вижити в умовах війни. Але ці гроші не призначалися для того, щоб покривати фінансові витрати інших компаній, наголошує Мауро Лонгобардо.
Підняття тарифів на залізничні перевезення для бізнесу означає лише одне – потрібні додаткові кошти.
“В іншій ситуації я би сказав, що це червоний прапор, – зауважує Лонгобардо. – Але він навіть чорний. Ми не можемо перекласти ціни з додаткових тарифів на наш кінцевий продукт. Частину наших продуктів ми вже перестали випускати, бо вони вже коштують дорожче, ніж існуюча ринкова ціна. Ми робимося неконкурентоздатними на ринку”.
Якщо ситуація з підняттям цін не зміниться, то це може стати кінцем для всієї видобувної індустрії в Україні, наголошує очільник “АрселорМіттал Кривий Ріг”. Для його компанії підняття тарифів на перевезення на 37% – це сотні мільйонів доларів.
Очевидно, що є інші рішення, які лежать на столі і допоможуть підтримати УЗ, каже він. Серед них, зокрема, забезпечення прозорості планування і передбачуваності рівня тарифів, наполеглива і послідовна робота для підвищення операційної ефективності Укрзалізниці, та залучення міжнародних партнерів для модернізації мережі залізничного транспорту.
Раніше Європейська бізнес асоціація закликала уряд передбачити в державному бюджеті кошти для відшкодування збитків від пасажирських перевезень. Крім того, важливо скасувати земельний податок для УЗ – адже у жодній розвинутій країні не існує такого навантаження на компанію, яка виконує важливі соціальні функції.
Джерело: OBOZ.UA